„5K Akademija“: kuo kritinis mąstymas svarbus verslui?

kompleksinis problemų sprendimas person premier
33 verslo problemos, kurioms reikia kompleksinio sprendimo
2019 liepos 25
5K Akademija - komunikacija ir verslas
Komunikacija keičiasi – kaip tai pakeis mano verslą?
2019 rugpjūčio 8
 

K aip dažnai tavo sprendimai grindžiami instinktais? Ar dažnai perspėja intuicija? Koks jausmas aplanko dažniau – nuojauta, kad geriau pasielgti ir nebuvo galima, ar vis tik „ech, ir vėl kaip visada“?

Kritinis mąstymas – yra tai, kas veda asmenis ir organizacijas į priekį. Kaip teigia „Forbes“, tai yra vienas iš svarbiausių lyderio įgūdžių, reikalingas kone 90 proc. nuo 2010 metų atsiradusių naujų specialybių. Objektyvus ir racionalus kritinis mąstymas suteikia darbuotojams ir jų vadovams galimybę mokytis iš klaidų, atrasti naujų galimybių ir įveikti sunkumus, kurie iškyla darbo metu.

„Kas yra kritinis mąstymas? Kuo jis mums gali būti naudingas?“ – klausia vadovai. Tai yra mąstymas apie galimybes objektyviai analizuojant sąvokas, atsižvelgiant į faktus ir skirtingas perspektyvas tam, kad būtų pasiekta patikima ir logiška išvada. „Mąstymas yra įgūdis, kurio verta mokytis“, – šitaip rašė vienas iš populiariausių šiuolaikinių mąstymo mokytojų Edward‘as de Bono.

Pagrindinė priežastis, kodėl kritinis mąstymas yra įgūdis, o ne automatizuota smegenų veikla, yra ta, kad nemaža dalis žmonių ligi šiol mąsto „nekritiškai“. Jie priima sprendimus vadovaudamiesi šališkais interesais, neracionaliomis prielaidomis arba emocijomis. Paprastinti mąstymą – tai žmogaus prigimtis. Jis visuomet naudoja tas sąvokas, kurios jam aiškesnės, ir renkasi tą kelią, kuris jau išbandytas, nemąstydamas apie tai, kad gali būti ir trumpesnis ir lengvesnis būdas pasiekti iškeltą tikslą.

Plačiau apie 5K Akademijos mokymus ČIA

Nobelio premijos lauretas ekonomikos srityje Daniel‘is Kahneman‘as savo knygoje „Mąstymas greitais ir lėtas“ (Thinking, Fast and Slow, 2013) analizuoja žmogaus susikurtą žinojimo iliuziją. Šios iliuzijos esmė yra paprasta – jeigu mes tikime, kad suprantame praeitį, vadinasi, ateitis taip pat turi būti žinoma. Deja, bet koks mūsų žinojimas apie ateitį yra susijęs su praeities vertinimu, kuris gali pasirodyti teisingas, bet nebūtinai.

Versle dažnas teiginys: „Tikėjau, kad mums pavyks, ir mano intuicija pasitvirtino“, kritinio mąstymo požiūriu, skamba keistai. Juk tikėjimas grindžiamas praeities patirtimi, o intuicija – nukreipta į ateitį. O norėdami aiškiai galvoti apie ateitį, turime išvalyti kalbą nuo įsitikinimų, kuriuos turėjome praeityje, ir atversti naują puslapį.

Kam reikia kritinio mąstymo?

Vadovams. Kaip vadovai analizuoja klausimus ir sprendžia problemas, daro milžinišką įtaką tam, kaip komandos įgyvendinta kasdienius ir tęstinius iššūkius.

Verslo analitikams. Šios profesijos atstovams reikia įvertinti didelius duomenų masyvus ir priimti pagrįstus sprendimus dėl įmonės veiklos, todėl kritinis mąstymas yra ypatingai svarbus, nes lemia augimą ateityje.

Pardavėjams. Tie, kurie parduoda paslaugas ar produktus, bendrauja su klientais tiesiogiai. Nuo pardavėjo kritinio mąstymo priklauso, kokios konfigūracijos sprendimą gaus klientas. Gebėjimas kritiškai mąstyti padeda šiems specialistams patenkinti net ir pačius sudėtingiausius klientų poreikius.

Klientų aptarnavimo specialistams. Savo ruožtu klientų aptarnavimo specialistai pirmieji sužino apie kliento problemą ir spręsdami kompleksiškai gali sėkmingai išlaviruoti. Be kritinio mąstymo to nepadarysi.

Finansininkams. Jeigu pažvelgsime įdėmiau, kritinis mąstymas yra viena iš pagrindinių gero finansininko kompetencijų. Nors finansiniai principai ir modeliai, atrodytų, yra visuotinai pripažinti, kritinis mąstymas yra būtinas interpretuojant skaičius ir finansines ataskaitas, numatant tendencijas ir galimus problemų sprendimus.

Teisininkams. Kritiškai įvertinti aplinkybes, niuansų skirtumus, dviprasmiškumus ir gebėti argumentuotai užginčyti tai, kas nesisieja tarpusavyje, – teisininkai to mokosi ir mokina nuolat.

Rinkodaros ir komunikacijos specialistams. Rinkodaros komandoms kritinis mąstymas reikalingas analizuojant vykusias ir planuojant ateities rinkodaros strategijas. Kritinis mąstymas reikalingas renkant ir analizuojant demografinę informaciją apie tikslinę auditoriją, didinat efektyvumą reklamuojant ir viešinant prekės ženklus.

Žmogiškųjų išteklių specialistams. Šios srities atstovai atsakingi už naujų talentų paiešką, už darbo užmokesčio politiką, už sprendimus, kurie priimami pažeidus darbo tvarką, vertybių ar etikos kodeksą ir t.t. Kiekviena iš šių situacijų reikalauja sąmoningo, kritinio mąstymo, nes tai susiję su kolegų karjera, motyvacija ir pasitenkinimu darbe.

Mokymų vadybininkams. Mokymus organizacijose planuojantys atsakingi už tai, kad darbuotojai gautų aktualiausius mokymus, atitinkančius rinkos tendencijas ir prisidedančius prie pokyčių. Kritinis mąstymas reikalingas planuojant mokymų strategiją, vykdant mokymų bendrovių, temų ar mokymų grupių atranką ir t.t.

7 paprasti būdai, kaip pagerinti kritinio mąstymo įgūdžius:

  1. Žinokite savo tikslą ir jo nepamirškite.
  2. Įvertinkite faktus ir visus prieinamus duomenis.
  3. Užduokite klausimus, kurie suteikia papildomos informacijos.
  4. Įvertinkite veiksnius, kurie gali lemti šališką vertinimą ir atsisakykite subjektyvių prielaidų.
  5. Galvokite apie sprendimus, kurkite naujas idėjas.
  6. Bendradarbiaukite ir rinkite grįžtamąjį ryšį iš kolegų, klientų ir partnerių.
  7. Apsvarstykite ilgalaikes ir trumpalaikes kiekvieno sprendimo pasekmes.

 

5K Akademija

Atsisiųsti 5K Akademijos ugdymo programą


Tomas Staniulis, „Person Premier“ konsultantas, 5K Akademijos ugdymo programos autorius.

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Registracija
Prenumeruokite naujienas!

Norite pirmieji gauti:

Įveskite savo el. pašto adresą ir užsisakykite mūsų naujienlaiškį:

Naujienlaiškių užsakymas