Jei samdai geriausius, investuok, kad jie augtų

Keletas patarimų deryboms raštu
Keletas patarimų deryboms raštu
2018 rugpjūčio 7
Kaip atsikratyti pavydo per 7 dienas?
Kaip atsikratyti pavydo per 7 dienas?
2018 rugpjūčio 7
Jei samdai geriausius, investuok, kad jie augtų

Jei samdai geriausius, investuok, kad jie augtų

 

K iek kartų girdėjote keikiant netikusius programuotojus ar sistemų prižiūrėtojus? Pasikėlusius rinkodarininkus? Pardavėjus ir projektų vadovus, kurie užuot skleidę optimizmą ir kėlę rezultatų kreives, neišlipa iš duobių ir, atvirai kalbant, „stumia š…“ Kiek kartų keitėte administratores ir asistentus, grupių vadovus ir specialistus vien dėl to, kad jiems „trūksta motyvacijos“, jie „jaučia nepasitenkinimą savo darbu“, ar paprasčiausiai „nori kažko daugiau?“

Ir kodėl, kai prabylame apie lyderystę ir motyvaciją, imame ir užmirštame, kad motyvuotas žmogus nėra šventa karvė? Žmogaus motyvaciją lemia jo vertybinis stuburas, požiūris į gyvenimą, talentas ir įgūdžiai, aistra tobulėti ir galų gale – jį supanti komanda. Taigi, jei samdai žmones be požiūrio, kurie gyvenime neturi nei svajonių, nei ambicijų, nevykėlius, kurie nemoka nei bendrauti, nei bendradarbiauti, tikėtis rezultato yra tas pats kas iš uodo – pieno.

Beje, kalbant apie lietuviškus samdos archetipus, verta paminėti ir kitą: „Brangiai nusisamdžiau, tai ko čia jį mokyti? Tegul prakaituoja dabar! Aš jį!” Taip atsiduriame tarsi žiurkėnai savo ratuose: pigių darbuotojų neugdome, nes neapsimoka, jie apsisuks ir išeis, o brangių – nes taupome, brangiai sumokėjome, išeikvojome visą biudžetą samdai. Tik supraskime, kad įsitikinimas: „Anksčiau pavarė, ir pas mus pavarys!” veikiau yra ašaringa saviguoda, o ne aksioma. Iškart galite ruošti nosines.

Autoritetingas JAV verslo leidinys „Forbes“ visą 2015-ųjų metų pirmąją pusę skyrė tam, kad aptartų dominuojančias motyvacijos ir lyderystės tendencijas. Pažiūrėkime, kiek jos aktualios Lietuvai.

Puoselėti atvirumą. Kaip manote, kada mes to išmoksime? Visos studijos, tyrinėjančios „Y“ ir „Z“ kartas teigia, kad socialinių tinklų populiarumas išaugo dėl to, kad jaunesnieji šios žemės gyventojai mėgsta dalybas ir atvirumą. Maža to, net 52 proc. šios kartos atstovų įsitikinę, kad sąžiningumas yra pagrindinė gero lyderio savybė. Įsidėkime į galvą – greitai visi žinos, kad mums patinka dirbti tik su tais lyderiais, kurie komunikuoja apie organizacijos ir savo vykdomus projektus, pasakoja apie ateities planus ir vizijas, ir reguliariai atliepia, kas – gerai ar blogai – buvo ar yra padaryta. Kiek tai koreliuoja su tuo, kad pagrindiniai grįžtamojo ryšio klausimai mūsuose vis dar yra du: „kasyr?“ ir „nu, ką tu?“ Be sarkazmo.

„Sharinti“. Jeigu norime būti patrauklus, nereikia bijoti reikštis ten, kur yra mūsų darbuotojai. Pasirodo, tos kompanijos, kurios investuoja į turinio, atspindinčio organizacinę kultūrą, sklaidą tarp darbuotojų ir skatina juos „sharinti“ šį turinį savo tinkle, nušauna iš karto du zuikius. Net 58 proc. žmonių dirbančių JAV kompanijose, kurios naudoja socialinius tinklus, nori ir toliau čia dirbti, daugiau kaip 20 proc. ir toliau būtų linkę čia dirbti. Kodėl? Ogi todėl, kad darbuotojas, dirbantis tokioje įmonėje, kasdien mato, kad organizacija yra gyvas organizmas ir nuolat juda į priekį. Keiskime savo mąstymą kardinaliai – „Facebook“, „Twitter“, „Instangram“ ar „Linkedin“ nėra vien rinkodaros ar „selfie“ įrankis, o  naujasis Jūsų organizacijos „must have“ drabužis.

Kurti programas, į kurias žmonės įsitrauktų (!). Skaičiai stulbina: net 87 proc. pasaulio darbuotojų nesijaučia įsitraukę į savo darbą. Kodėl? Todėl, kad vadovai neskiria pakankamai dėmesio programoms, kurios padeda komandas įtraukti į darbinį sūkurį intelektualiai ir emociškai. Pastaruosius tris žodžius verta pasibraukti. Jeigu kurdami tokias programas galvosite XX a. sąvokomis, kyla reali grėsmė būti apšauktam dinozauru. Pigią propagandą mes matome bet kuriame Rytų kaimynės TV kanale, „ačiū, susikiškit ją kur nors kitur“. O „geimifikacija“ arba galimybė paversti žaidimu kasdienes funkcijas daro stebuklus. Inovacijų kūrimas, ekologinės ir socialinės iniciatyvos, žaliosios tendencijos ir jų pritaikymas darbo vietoje. Tegul darbuotojai filmuoja Jūsų iniciatyvos „viral video“, kurią knygą apie klientų aptarnavimą (įsivaizduokit, 200 žmonių rašo vieną knygą), fotografuokite, kurkite plakatus, „memus“ ir „demotyvacijas“ tam, kad vėliau vėl galėtumėte „instangraminti“, „feisbukinti“ ar „tvytinti“.

Integruoti komandas. Sudarykite žmonėms galimybę pažinti vieni kitus ir kartu mokytis. Tegul pardavimai patarinėja gamybai, finansininkai – kokybei, o inžinieriai – vadovams. Keiskite biurokratiją, meskite laukan įsisenėjusius papročius, laužykite sienas! Darbuotojai greičiausiai tobulėja tada, kai organizacija sudaro sąlygas dalintis vertinga kasdienine patirtimi. Tarpdisciplininės dirbtuvės, inovacijų kambariai, idėjų akceleratoriai – visa tai leidžia pamatyti kitas perspektyvas ir horizontus. Britų filosofas Bertrandas Russelas yra rašęs: „Prie kiekvieno net ir paties aiškiausio dalyko kartais vertą parašyti dar vieną klaustuką“. Ar Jūs tikrai taip elgiatės?

Skatinti moterų lyderystę. „Ksena“, „Bafi – vampyrų žudikė“ ar „Kill Bill“ yra praėjusio šimtmečio reliktai ir nieko bendro neturi su nūdienos moterimis. Šių dienų moteris-lyderė – puikiai kalbanti keliomis kalbomis, besinaudojanti išmaniosiomis technologijomis, kryptingai siekianti užsibrėžtų tikslų, derinanti šeimą ir karjerą, ir prie viso to – nuolat galvojanti naujas idėjas ir nepamirštanti motyvuoti komandos. Kaip privačiai prisipažino vienos įmonės akcininkas: „Negaliu atsidžiaugti – šita tigrė kiaurą dieną muštruoja ir komandą, ir klientus, darbe verčia kalnus ir moka sekundžių tikslumu suplanuoti susirinkimus vien tam, kad vakarą praleistų su šeima ir draugais“.

Toleruoti „job-hopą“. Dar negirdėtas terminas, ar ne? Truputį primena Romą, Berlyną, Paryžių ar Barseloną, kur gali įšokti į autobusą ir iššokti iš jo kada tik panorėjęs. Čia tik Lietuvoje murkdomės darbo kodekso ir socialinio modelio liūne. Iš tiesų darbuotojas nori lengviau įsidarbinti, lengviau išeiti ir lengviau grįžti į tą patį darbą. Negailestingas žurnalas „Fortune“ teigia, kad net 86 proc. dirbančiųjų ieško naujos darbovietės. Technologijos šias paieškas ir palengvino, ir padarė vaisingesnes. Galų gale „mano svajonių darbas“, „noriu dirbti sau“ ir verslumas – taip daro įtaką. Netrukdykime darbuotojams siekti savo svajonių! Nepavykęs bižuterijos ar vėlimo versliukas, žlugusi socialinė platforma, „startupas“ ar internetinė parduotuvė iš esmės mums gali sugrąžinti puikią rinkodaros vadovę ar IT sistemų administratorių. Taip kad domėkimės žmonių svajonėmis ir laukime jų sugrįžtant.

Išnaudoti „freelancer‘ius“. Skaitmeninis pasaulis jau perėjo prie lanksčios darbų ir užduočių skirstymo bei mokėjimo už paslaugas sistemos. Tyrimai, pernai daryti JAV, skelbia, kad jau šiandien apie 53 mln. šalies gyventojų dirba kaip laisvai samdomi darbuotojai ir sudaro apie 34 proc. visos darbo jėgos. „Yra darbo – dirbu, nėra – ilsiuosi arba mikliai ieškausi kito“, – toks mąstymas jau įsivyravo „Y“ ir „Z“ kartose, tuoj pasieks ir Lietuvos „X“ kartą.

Jei samdai geriausius, investuok, kad jie augtų. Organizacija, kuri nekuria inovacijų ir netobulėja, yra pasmerkta pasistatyti antkapį su užrašu „Verslas, kurį visi užmiršo“. Kartu kurkite organizacijos vystymo ir ugdymo planus. Finansuokite savo geriausių specialistų ir vadovų dalyvavimą konferencijose ir moksliniuose susibūrimuose. Kalbėkite apie tai, kokių darbuotojų reikės, kai dronai pasiuntiniai skraidys su skubia korespondencija, „Apple watch“ leis konferencinį susirinkimą organizuoti iš bet kurios pasaulio vietos, ir kokias užduotis galėsime atlikti automobiliuose su robotu-vairuotoju. Jeigu brangiai samdote geriausius žmones, pasistenkite, kad dirbdami Jūsų organizacijoje, jie augtų, tobulėtų ir padėkos kalboje prieš išeidami į pensiją sakytų: „Tai buvo vaisingiausi mano gyvenimo metų“.

Ar kam reikia dar argumentų?

Teksto autorius „Person Premier“ konsultantas Tomas Staniulis

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Registracija
Prenumeruokite naujienas!

Norite pirmieji gauti:

Įveskite savo el. pašto adresą ir užsisakykite mūsų naujienlaiškį:

Naujienlaiškių užsakymas