Pokyčių valdymas
Pokyčių valdymas: kaip tai paaiškinti „X“ ir „Y“ kartoms?
2018 vasario 22
7 komunikacijos dėsniai
Keista, jei jų nežinote: 7 komunikacijos dėsniai
2018 rugsėjo 11
Komunikacija, kokia turi būti vadovo retorika

Komunikacija, kokia turi būti vadovo retorika

 

D irektoriau, rytoj ryte vadovų susirinkimas, pradedame naują projektą, reikia įkvepiančios kalbos“, – prie durų bruzda personalo vadovė. „Palydime skyriaus kolegą, gal popiet tartum sveikinamąjį žodį?“ – atskrieja e-mail‘as iš pardavimų vadovo. „Gamybinėse patalpose iškilo konfliktas, reikia teisėjo, padėsi?“ – skambutis gamybos cecho visai išmuša iš vėžių.  

Viskas. Išsunktas. Visos tyrimų studijos buvo teisios – nuo 70 iki 90 procentų vadovo darbo sudaro komunikacija. Gerai, vidinė komunikacija raštu: paštas, įsakymai, pavedimai, parėdymai, derybos, sandoriai. Telefonu irgi paprasta, su klientais – visai paprasta.

O štai, kai reikia išeiti ir viešai pasakyti žodį prieš savus, ima ir perbėga šiurpulys per nugarą.

Vadovo komunikacijos pagrindai

Statistikos tyrimų institutas „Statistic Brain“ atlikto tyrimo duomenimis, baimė kalbėti prieš auditoriją kamuoja apie 74 proc. JAV gyventojų. Kiek asmeniškai tenka susidurti su vadovais viešojo kalbėjimo, argumentavimo ir retorikos mokymuose, skaičius būtų gana panašus. Kone 3 iš 4 pasakyti viešą žodį prieš kolegas yra didesnė ar mažesnė problema.

„Prieš svetimus tai dar dar… galiu pakalbėti. Bet savi juk viską supranta. Nepameluosi gi jiems. Žmonės viską supranta. Ne pirmus metus dirbam“, – pabyra nuomonės mokymų vadovams metu.

Nebijokit, ta baimė, kylanti smegenyse, susiformavo ne šiandien, o per kelis pastaruosius istorijos tūkstantmečius. Scott‘as Berkun‘as savo bestseleryje „Viešojo kalbėtojo išpažintis“ (Confession of a Public Speaker) tvirtina, kad viešojo kalbėjimo baimė yra prigimtinis instinktas, natūrali apsauginė reakcija į stresą. Tai žinojo jau mūsų protėviai, gyvenę urvuose, – blogiausia taktinė pozicija, – stovi vienas prieš grupę, be užnugario, be ginklo, šarvo ir be galimybės pasislėpti.

Todėl tas vadovas, kuris nori įveikti šią baimę, turi: A) Tinkamai apsišarvuoti; B) Pasirinkti ginklą; ir C) Sutelkti užnugarį.

Jeigu nuo metaforų pereitume prie konkrečių patarimų: tinkamai apsišarvuoti, tai reiškia nusiteikti intelektualiai ir emociškai; pasirinkti ginklą – tai paruošti savo kalbą; sutelkti užnugarį – pasiderinti, kas kalbės prieš/po, ir koks turinys bus naudojamas vidinės komunikacijos metu.

Trys vadovo retorikos tipai

Klasikinio britų vadovėlio apie retoriką autorius Peter‘is Dixon‘as teigia, kad nuo senųjų laikų žinomi trys pagrindiniai retorikos tipai:

  1. Justicinis, teisinis, arba ekspertinis.
  2. Konsultacinis, įtikinėjimo arba atgrasymo.
  3. Demonstracinis, arba ceremoninis.

Žvelgdami giliau, čia puikią analogiją pamatysime ir su kasdiene vidine komunikacija. Juk iš esmės vadovo žodžio labiausiai prireikia susiklosčius trims pagrindinėms situacijoms: pirma, kai reikia priimti svarbų, teisingą ir išmintingą sprendimą; antra, kuomet reikia įtikinti vieną ar grupę žmonių galimo sprendimo teisingumu; trečia, kai reikia atlikti ceremoniją ar ritualą, įkvepiantį grupę ar gentį.

Justicinė vadovo retorika

Savo prigimtimi – tai teisinė retorika, paremta teisingumo, neteisingumo kategorijomis. Didieji retorikos mokytojai, tokie kaip Aristotelis ar Kvintilijanas, savo veikaluose jai skyrė pačią garbingiausią vietą. Justicinė, ekspertinė, arba kartais dar vadinama įrodymų retorika, taikoma siekiant ką nors įrodyti arba paneigti. Ši retorika orientuota į klausytojo protą ir logiką, sprendžiama apie dalykus, kurie buvo.

Patarimas vadovui: jei vadovaujatės justicine retorika, nesvarbu, kokie yra kiekvieno individualaus atvejo faktai, jūsų esminis rūpestis – teisingumas.

Nenuklyskite į emocijas, apeliuokite į dokumentus: „Kaip yra priimta mūsų įstatuose“, „numatyta strategijoje“, „vadovaujantis ankstesniu mūsų susitarimu“, „esu jūsų įpareigotas priimti teisingiausią sprendimą“, „ir prisiimti aiškią atsakomybę už teisingumą“.

Ekspertinė retorika reikalauja pateikti faktinius, loginius ir procedūrinius įrodymus. Klausytojai nori išgirsti aiškų verdiktą, kad galėtų bet kam kitam paaiškinti, kas ir kodėl atsitiko. Tuomet jie galės aktyviai advokatauti reikalingą nuomonę.

Konsultacinė vadovo retorika

Savo prigimtimi – tai populiarioji, politinė ir karinė retorika, paremta naudos ir žalos kategorijomis. Konsultacinės retorikos tikslas – įtikinti klausytojus galimo sprendimo teisingumu, arba atkalbėti nuo pasirinktos veiksmų krypties. Ši retorika orientuota į klausytojo protą ir valią, klausytojai turi, kaip teigė Aristotelis, „spręsti apie dalykus, kurie bus“.

Patarimas vadovui: jei vadovaujatės konsultacine retorika – nepamirškite savo autoriteto.

Romos senate „autoritetu“ buvo laikomas prestižo lygmuo bendruomenėje, „autoritetas“ yra „tas, kuris augina kitą“, „tas, kuris turi auginimo patirties“. Kalbėdami apeliuokite į augimą, į priekį, į perspektyvą: „Ateitis šviesi, bet yra ir audros debesų“, „kaip vadovas, turiu sutelkti komandą naujiems iššūkiams“, „jūsų valia pasirinkti, ar sustiprėsime ir išplauksime, ar nuskęsime“, „taigi ir mūsų bendras sprendimas, ar išliksime, kaip komanda, ar išsiskirstysime po vieną“.

Įtikinėjimo retoriką Viduramžiais okupavo pamokslininkai ir laiškų rašytojai, naujaisiais amžiais – kariškiai, XX-XXI a. politikai, diplomatai ir komunikacijos specialistai. Konsultacinė retorika reikalauja parodyti perspektyvą ir poziciją. Klausytojai nori girdėti autoriteto poziciją, tuomet aiškindami ją kam nors kitam, galės pasiremti autoritetu.

Demonstracinė vadovo retorika

Savo prigimtini – tai ceremoninė, ritualinė, senovės graikų terminais „epideiktinė“ (proginė), retorika. Giriamosios, peikiamosios kalbos, paremtos gerumo ir blogumo kategorijomis. Demonstracinės retorikos tikslas buvo atnašavimas dievams ir žmonėms – nuo aukos deginimo sėkmei iki laidojimo apeigų oratorijų.  Ši retorika orientuota į klausytojų emocijas ir valią, klausytojai turi įgyti valią spręsti, kas gerai, o kas blogai, čia ir dabar, praeityje ir ateityje.

Patarimas vadovui: jei ketinate vykdyti ceremoniją ar apeigą, nepamirškite pabrėžti šios dienos svarbos ir reikšmės: komandai, organizacijai, jums, kaip vadovui, ir visai bendruomenei.

Nebijokite interaktyvumo, kreipkitės į žmones, sveikinkite ir girkite po vieną (vardais, pavardėmis, titulais),

Sutikite, panegirika yra sudėtingas, bet įdomus žanras. Apeliuokite į emociją: „Kaip vadovas, be galo didžiuojuosi savo komanda“, „jumis visais kartu“, „ir kiekvienu atskirai“, „tavimi, Sauliau, kuris meistriškai suvadybina klientų nusiskundimus“, ir „tavimi, Greta, kuri magiškai valdo visas excell‘io lenteles“, „esu dėkingas“, „man smagu žiūrėti į veidus“, „malonu stebėti žybsinčias“, „bet šiek tiek baugina tos degančios rankos“, „jos gali nudirbti didelius darbus“, „mums, mūsų komandos, mūrų organizacijos, mūsų bendruomenės labui…“

Kalbama, kad panegirikų virtuozai suerzindavę patį Sokratą, kuris baisiai nemėgęs, kai klausytojai pasiduodavo oratoriaus iškalbos žavesiui, ir užmiršdavo kalbos turinį. Juk taip smagu sau pačiam kelti klausimus, ir čia pat gyvai sau į juos atsakinėti! Pasaka! Ne? Pagalvokit dar kartą. Demonstracinėje, ceremoninėje retorikoje be panegirikos ir patoso neapsieis. Dievai turi išgirsti mūsų maldas. Toks jų įstatymas.

Apibendrinimas ir anekdotas pabaigai

Nepamiršti, kad bet koks viešasis kalbėjimas privalo turėti tris pagrindinius tikslus: ugdyti, įkvėpti, pralinksminti. Jūsų kolegos į vidinės komunikacijos kambarį susirinko tam, kad gautų šių trijų elementų kombinaciją. Tad ir suteikite jiems tai, ko jie laukia.

Ar žinote, kiek simbolių sudaro patį trumpiausią anekdotą pasaulyje? Viso labo trys. 0-8. „Ką pasakė nulis aštuonetui?“ „Gražus diržas“.


Norite augti viešojo kalbėjimo srityje? Domina mokymai vadovams? Ieškote, kas galėtų pagerinti Jūsų viešojo kalbėjimo, argumentavimo, pardavimų ir derybų įgūdžius? Skambinkite „Person Premier“, tel. +370 5 264 7388 arba rašykite:




 

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Registracija
Prenumeruokite naujienas!

Norite pirmieji gauti:

Įveskite savo el. pašto adresą ir užsisakykite mūsų naujienlaiškį:

Naujienlaiškių užsakymas