fbpx

Marketingas mirė: kaip klientui pamilti jus iš naujo?

socialinis burbulas
Kaip sprogdinti savo socialinį burbulą?
2019 kovo 7
Imoniu socialine atsakomybe klientu aptarnavimas
Įmonių socialinė atsakomybė: klientų aptarnavimas
2019 kovo 28
Marketingas mire, kaip klientui pamilti jus is naujo

Marketingas mire, kaip klientui pamilti jus is naujo

 
P asaulinio garso čekų rašytojas Milanas Kundera sakė: „Yra tik dvi verslo funkcijos – inovacijos ir marketingas“. Dėl inovacijų, žinoma, ginčų nekyla – jos jau kuris laikas yra vienas iš svarbiausių elementų, užtikrinančių naujų verslo pasaulio žvaigždžių sėkmę.

Didžiausia bėda, kad ne visuomet tai lengviausias pasirinkimas, o ir ne visose srityse jos gali būti įgyvendinamos greitai, pigiai ir kokybiškai. Juk vargu ar galėtume nuolatinių inovacijų reikalauti iš dešrelių gamintojų, rūkytos žuvies pardavėjų, buhalterines ar valymo paslaugas teikiančių įmonių? Žinoma, ir šiose srityse pasitaiko reikšmingų inovacijų, tačiau jos ištinka toli ne kasdien.

Pritarus M. Kunderos teiginiui ir įvertinus ribotas inovacijų galimybes, lieka antroji ne mažiau svarbi ir spalvinga verslo funkcija – marketingas. Būdamas vienu iš jauniausių ekonomikos ir vadybos brolių, marketingas auga, bręsta, keičia savo drabužius, dažosi plaukus ir darosi tatuiruotes taip sparčiai, kad dažnas marketingo vadovas pražyla greičiau, nei sukaupia reikalingos patirties.

Tradicinis marketingas mirė! Praėjo tie savaip įdomūs ir smagūs laukinės reklamos laikai, kai pirmuoju smuiku griežė kaina ir biudžeto apimtis. Kai pagrindinis marketingo vadovo rūpestis buvo kuo labiau sumažinti vaizdo ar garso klipų, print ar outdoor reklamos gamybos kaštus, ir gauti kuo geresnes transliacijos kainas.

Iš pradžių juokėmės, kai internetas išsižiojo užgrobti visą reklamą. Išdidžiai sakėme, kad korporacinis įvaizdis yra karalius. „Auksinis spaudos, TV ir radijo amžius tęsis dar ilgai“, – raminome vienas kitą. Ir staiga – bac! – reklamos rinka staiga apsivertė tarsi piramidė.

Tyrimų bendrovės „Kantar TNS“ duomenimis, jau 2017 metas reklamos internete rinka dukart viršijo žurnalų reklamos ir laikraščių reklamos rinką. Kasmet augdama po 15-20 proc. reklama internete drąsiai pretenduoja nuvainikuoti televiziją. Judrus skaitmeninis Dovydas, pats filmuojantis, montuojantis ir publikuojantis online įrašus savo video bloge jau kandžiojasi sudėtingam ir nepaslankiam TV Galijotui.  Ir tai dar nepabaiga – raskite interneto portalą, kuris neturėtų savo TV stream‘o, neleistų video ir audio podcast‘ų, ir „Laisvės TV“ čia buvo toli gražu ne pirmoji kregždė.

O tradicinės įvaizdinės reklamos galimybės menksta lygiagrečiai su menkėjančiomis reklamos apimtimis tradiciniuose kanaluose. Galbūt todėl nepaisant nieko, valstybės institucijos įgyja pagreitį – jos jau patenka į didžiausiųjų reklamdavių dešimtuką, per 2018-uosius metus iš anksčiau turėtos 17-osios pakilusios į garbingą devintąją vietą. Valstybės aparato inertiškumo verslas gali tik pavydėti, nes niekur tie valstybės aparato klientai ir taip nepabėgs, nebent sugalvotų emigruoti. Bet vis tiek kažkas liks.

Norėtumėte paprieštarauti ir mus įtikinti, kad tie 111,2 milijono eurų, kuriuos 2017-aisiais išleido reklamdaviai, norėdami pelnyti mūsų meilę, buvo išleisti neveltui? Tačiau prieš tai darydami pagalvokite, kelios įvairiais kanalais siunčiamos reklamos žinutės jus iš tiesų pasiekė per praėjusį mėnesį? Kiek iš jų galėtumėte dabar surašyti į bendrą sąrašą? O vėliau dar tame sąrašėlyje (kažkaip įtariu, jog jame ne daugiau kaip dešimt elementų) reikėtų palikti tik tas žinutes, kuriomis realiai pasinaudojote. Liko viena ar dvi? O sumokėta buvo beveik 10 milijonų – nei daugiau, nei mažiau, kaip po nepilnus tris eurus kiekvienam.

Būtent šios priežastys ir verčia raukti kaktas daugelį rinkodaros ar marketingo vadovų. Nes jų užduotis – ne tik saugoti biudžetą parenkant paveikiausius žinučių transliacijos kanalus, bet ir kurti tokias žinutes, kurios pasiektų tuos, kam yra skirtos. Mąstyti apie kiekvieno žingsnio, kiekvieno sakinio, kurį sakote savo klientams, poveikį prekės ženklui, pirkimams ir įmonės ateičiai. Ir jie mąsto – kiekvienas, žinoma, taip, kaip gali. Ir už tiek, už kiek turi.

Tik rezultatas dažnai nuo marketingo vadovų jau nebepriklauso, nes žaidimo taisyklės pasikeitė taip, jog dabar kiekvienas „Instagram“ ar „Facebook“ prašalaitis yra jūsų marketingo vadovas. Nuskriaudėte kažkokį darbuotoją? Apie jūsų netinkamą elgesį bus informuoti visi jo draugai, draugų draugai ir net tiesiog pažįstamų pažįstami. Jei nuskriaudėte smarkiai – užtikrinu, jums atsirūgs. Šiek tiek pamelavote apie akcijos kainų pokytį? Apie tai žinos ne tik jūsų pirkėjai, bet ir ta nepažįstama teta, kuri kitą kartą vartydama jūsų prekę parduotuvėje gaus gerą patarimą jūsų vengti iš geraširdžio teisuolio praeivio.

Vis dar nesuprantate, kodėl kai kurios jūsų žinutės neveikia, nors yra gražiai įgarsintos, teisingai įkalbėtos ir dar teisingiau ištransliuotos? Pamąstykite apie du atvejus. Pirmasis – ne taip seniai pasirodžiusi vieno iš didžiųjų tinklų akcija „Ačiū, Lietuva“. Puikūs vaizdai, tinkamas tekstas, kokybiškas vaizdo klipas, įtaigus garsintojo balsas, bet didžioji dalis mano klaustų žmonių teigia, jog jie netiki tuo, kas ten sakoma.

Nuo pirmųjų įmonės veiklos dienų girdėtos žinutės apie engiamus darbuotojus (net nereikia, kad jos būtų faktais grįstos – pakanka kaimynės Bronės papasakotos asmeniškos istorijos), išnaudojamus ir prie bankroto vedamus tiekėjus (taip pat ir tuos Lietuvos ūkininkus, apie kuriuos taip gražiai kalbama įvaizdinėje medžiagoje),  naktimis tyliai plaunamas salotas ir padidinamas kainas prieš akcijas duoda savo – reikės daug laiko, kad net ir realūs įmonėje vykstantys pokyčiai priverstų tautą patikėti, kad ta įmonė – socialiai atsakinga.

Ir kitas atvejis – taip pat iš tos pačios srities. Trumpas socialinį eksperimentą apibendrinantis vaizdo klipas, kuriame parodoma, jog vertingi gali būti ne tik jauni darbuotojai. Ir kad yra darbdavių, kurie iš tiesų renkasi darbuotojus ne pagal amžių, taikydami pagal nutylėjimą tam tikrą amžiaus ribą. Vaizdo klipe yra vaikų, tačiau ne jų nuoširdumas paperka. Paklausti, kodėl tiki tuo, kas sakoma šiame klipe, žmonės randa labai skirtingų argumentų, kurie visi be galo asmeniški. „Jie pirmieji, berods, pradėjo įdarbinti kurčiuosius“, „Aš visada perku toje kasoje, kur dirba man jau ne kartą matytas neįgalusis“, „Nieko tokio bloga apie juos nesu girdėjęs“, „Toje parduotuvėje kažkaip jaukiau“, – ir tai tik nedidelė dalis to, ką išgirdau apie to vaizdo klipo iniciatoriu. Žinutė, taip išradingai, laiku ir harmoningai įkomponuota prie bendrųjų įmonės vertybių, palaikoma to, ką kasdien mato tas, kuris ją girdi ar mato, – štai kur slypi šios reklamos įtaigumo priežastis.

Abi įmonės sprendžia panašią problemą. Tiek viena, tiek kita jaučia didėjantį naujų žaidėjų spaudimą, augančią įmonių tarpusavio konkurenciją dėl ne itin aukštos kvalifikacijos darbams samdomų darbuotojų, abi jos atidžiai klauso ir pirštu joms grūmojančio Ministro Pirmininko, kuris, mokėdamas rašyti, rašo laiškus į Europą. Rašo, nes, matyt, netiki, jog mes patys mokame atsirinkti, kas yra tikra, o kas – ne.

Didžiųjų biudžetų rinkodarą keičia holistinė rinkodara, kurioje užtenka vietos ir socialinei atsakomybei. Santykiai su vartotojais, tiekėjais, partneriais, darbuotojų santykiai su vadovais ir santykiai tarp vadovų tampa tuo papildomu penktuoju elementu, kuris jei ne padeda sutaupyti, tai bent jau veikia kaip savanoriškas įmonės draudimas, nutikus bėdai padedantis įveikti sunkumus.

Nes kad ir kokie būtume, prireikus tikrai sugebame suremti pečius. Tai parodė kad ir salotų baro „Mano guru“ pagalbos šauksmas ir žmonių reakcija į jį. Tikroji meilė – kaip ir visada – yra nemokama, tik ją pelnyti kartais būna labai nelengva. Juk net mūsų vaikystės herojė Pelenė rinko aguonų grūdelius ir žarstė pelenus, nors gerasis Princas sugebėjo atrasti būtent joje – purvinoje ir apdriskusioje – savo Karalienę. Dabartinis marketingo vadovas irgi kažkuo panašus į ją.


Laura Mažintė, „Person premier“ ekspertė, vedanti mokymus apie rinkodarą, kainodarą, pardavimų ir rinkodaros strategijas.

 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Registracija
Prenumeruokite naujienas!

Norite pirmieji gauti:

Įveskite savo el. pašto adresą ir užsisakykite mūsų naujienlaiškį:

Naujienlaiškių užsakymas