Motyvacija: kaip organizacinė kultūra didina darbuotojų įsitraukimą?

Organizacinė kultūra
Organizacinė kultūra: kaip ugdyti gentinę lyderystę?
2018 vasario 22
Projektų valdymas
Projektų valdymas: kaip sumedžioti mamutą?
2018 rugpjūčio 12
Motyvacija

Motyvacija

 

P raradau motyvaciją darbui“, – atsidūsta kolegė po nesėkmingo skambučio klientui. „Kažkur pradingo pasitenkinimas darbu“, – skundžiasi draugas, besisegiojantis marškinių apykaklę bare. „Mūsų įmonės motyvacinė sistema niekam tikusi…“ – namuose rauda sutuoktinė. Tarsi užburtas ratas.

Panašu, kad motyvacija – tas XXI amžiaus Dievas, kuris iš esmės lemia žmogaus pasitenkinimą darbu, ir apskritai viską, ko tik jis besiimtų!

Sunku patikėti, bet kaip rodo „Google“ apžvalga, terminas „motyvacija“ mokslinėje literatūroje pradėjo savo gyvenimą tik 1900-aisiais. Žmogaus prigimtį analizavę Sigismundo Freudo ir Carlo Gustavo Jungo darbai tyrė pirminius instinktus ir seksualinius motyvus. Praėjusio amžiaus viduryje atsirado Abrahamo Maslow poreikių teorija, kuri iš esmės žmogų sudėliojo į vizualią motyvacijos piramidę.

Retas kuris šiandien nėra girdėjęs apie Fredericko Herzbergo dviejų faktorių teoriją (Two factors theory). Esą pirmasis faktorius susijęs su bado, troškulio, skausmo bei panašių poreikių patenkinimu. Vedant paralelę, jei darbuotojas už darbą gauna atlygį, kurio užtenka jo poreikių tenkinimui, jis bus patenkintas. Tai yra vadinamasis higieninis faktorius, kuris glaudžiai susijęs ir su darbo aplinka, tuo rūpinasi mūsų personalo vadovai, mūsų personalo motyvavimo specialistai.

Antrasis faktorius kalba apie dvasinius poreikius ir asmenybės tobulėjimą, – jeigu įmonės motyvacinėje sistemoje šie dalykai yra numatyti lygiagrečiai su materialiąja motyvacija, tuomet darbuotojai niekada nepaliks savo darbo vietos.

Galų gale yra ir daugiau motyvacijos teorijų – kelio-tikslo, transakcinės, situacinės ir tarnaujančios lyderystės modeliai, Landy ir Beckerio teorija, ant kurios iš esmės statoma visa modernių įmonių darbuotojų motyvacija. Nesigilinant, verta apibendrinti, kad darbuotojų skatinimo praktiką galima suskirstyti į penkias kategorijas: poreikių, pastiprinimo, teisingumo, lūkesčių bei tikslų nustatymo.

Kas sveria daugiau – tona pūkų ar švino?

Neapsigauk! Pameni? Juk pats prieš daug metų apsirikai vaikystėje. Tona pūkų atrodo lengvesnė motyvacija negu lygiai toks pats svoris švino. O jeigu žvelgtume į tai kaip į metaforą – (kokią užduotį renkamės darbe – lengvą pūkinę ar sunkią švininę), suprasime, kad motyvacija priklauso nuo mano žinojimo, kas man svarbu, bei aplinkybių, kuriomis aš dirbu.

Juk jeigu leistų rinktis – perkrauti rankomis toną pūkų per dieną, ar toną švino – per pusmetį, didesnė motyvacija būtų lydyti šviną, negu nešioti iš krūvos į krūvą po pūkelį. O, jeigu vaikas neturi ko valgyti, tai jo mama jaus motyvaciją atlikti ir pirmą užduotį, ir antrą, ir dar paprašysi trečiosios.

Kas motyvuoja darbuotojus?

Moderniausioje mokslinėje literatūroje šiandien galime atrasti motyvaciją suskirstyta į 4 pagrindinius tipus:

  1. Vidinė motyvacija
  2. Valios motyvacija
  3. Išorinė motyvacija
  4. Organizacinės kultūros motyvacija

Įsivaizduokite, kad minate dviračiu bėgdami nuo įsiutusio, riaumojančio ir jus sudraskyti į skutelius ketinančio lokio! Kokia priverstų jus minti dar greičiau? Baimė? Noras išsaugoti savo kailį? Godumas gyventi? Viltis išsigelbėti?

Tinka visi atsakymai.

Vidinė motyvacija kyla kaip apdovanojimas iš pačios užduoties ar veiklos.

Ją budrina ir augina atvirumas, smalsumas, pozityvumas, aktyvumas, – ta paslaptinga energija, eteris, kaip ją vadino Aristotelis, žmogaus gyvastis ir buvimas žmoguje. Vidinė motyvacija ne tiktai padeda žmonėms dirbti našiau ir atidžiau, bet taip pat padeda jiems negalvoti apie atlygį. Jau pati užduotis yra apdovanojimas.

Valios motyvacija glaudžiai susijusi su žmogaus laisvės ir valios supratimu – kokiu požiūriu aš vadovaujuosi gyvenime: libertaristiniu – mano laisva valia apsaugo mane nuo aplinkos įsikišimo, ar kompatibilistiniu – savo laisva valia aš keičiu mane supančią aplinką. Kitaip tariant, kas aš esu – savo gyvenimo vykdytojas ar kūrėjas? Statybininkas ar architektas? Juk čia yra mano pasirinkimas, argi ne taip?

Produktyvus mąstymas šia tema – tai jau gali paskatinti tavo motyvaciją darbe. Produktyvi diskusija su kolegomis – dar labiau. Su kokiu tikslu šiandien atsikėlei? Kokia pagrindinė priežastis atlikti šitą užduotį? Pabaigai – kokias valios savybes pasitelksi savo tikslui įgyvendinti? Tikslingumą, ryžtingumą ar atkaklumą? Katrybę, pasiaukojimą, o gal – kilnumą?

Kaip motyvuoti darbuotojus?

Atsakant į šį klausimą, prieš akis atsiveria platus ir didelis išorinės motyvacijos laukas. Tai yra, visi tie veiksmai, kurie ateina iš išorės. Darbuotojai vertina naudą, kurią gauna iš kito asmens, statuso, autoriteto ar lyderio – generalinio ar departamento direktoriaus, personalo ar skyriaus vadovo, vedėjo, pavaduotojo ar net kolegos.

Darbuotojų motyvavimo priemonės ir atributai taip pat puikiai visiems žinomi:

  • Atlyginimas;
  • Bonusas;
  • Karjera;
  • Telefonas, automobilis, kompiuteris;
  • Laisvadienis;
  • Komandiruotės;
  • R&D užduotys;
  • Apdovanojimas;
  • Pagerbimas;
  • Žodinis pagyrimas;
  • Komplimentas.

Tik tam, kad darbuotojų motyvacija įmonėje būtų veikianti, reikalinga reguliariai veikianti motyvacinė sistema, apimanti platų atributų spektrą.

Sunkiausia vadovui – kaip liudija bemaž 20 metų patirtis versle, – sukurti reguliarumą, kultūrą, kurioje apdovanojimas, žodinis pagyrimas, komplimentas ar paskatinimas būtų puoselėjamas ir prižiūrimas. Organizacijos darbuotojų skatinimas ir darbo motyvacija yra tie dalykai, kuriuos reikia ravėti, laistyti ir prižiūrėti tarsi japonišką sodą.

O tam pasitarnauja labai paprastas LIRUS modelis.

L YDERIS. Kokios mano vertybės?

I STORIJA. Ką aš sakau?

R ITUALAS. Ką aš darau?

U GDYMAS. Kaip aš ugdau?

S IMBOLIS. Ką aš įteikiu?

Mielieji vadovai, personalo vadovai ir ceremonijų meistrai, pasitikrinkite, prieš organizuodami naują pagerbimo ceremoniją. Artimiausio teambuilding‘o metu, a?

 


Norite išmokti motyvuoti komandą? Domina motyvaciniai mokymai vadovams? Ieškote konsultantų, kurie padėtų pagerinti komandos motyvaciją? Skambinkite „Person Premier“, tel. +370 5 264 7388, rašykite:




 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Registracija
Prenumeruokite naujienas!

Norite pirmieji gauti:

Įveskite savo el. pašto adresą ir užsisakykite mūsų naujienlaiškį:

Naujienlaiškių užsakymas