fbpx
Komunikacijos mokymai
Komunikacijos mokymai: kam ir kada jų reikia?
2019 balandžio 4
Person Premier_laiko valdymas
Kaip atlikti daugiau darbo per trumpesnį laiko tarpą?
2019 balandžio 30
Person Premier_griztamasis rysys

Person Premier_griztamasis rysys

 
K artą žmogus pagavo žvirblį, kuris sako: „Nežudyk manęs, kam aš tau toks reikalingas? Nei maistas, ne žaislas. Paleisk mane, o už tai pasakysiu tau svarbius gyvenimo patarimus“.

Pirmąjį patarimą žvirblis pažadėjo pasakyti tupėdamas delne, antrąjį – kai bus ant šakos, trečiąjį – kalvos viršūnėje.

„Kas bus, tas“, – pamanė žmogus ir atgniaužė kumštį.

– Kai prarasi kažką, ką brangini labiau nei gyvybę, nesigailėk, – sučirpė žvirblis.

Ir nutūpė beržo viršūnėje.

– Niekada netikėk tuo, kas prieštarauja sveikam protui ir neturi įrodymų, – sučiulbėjo sūpuodamasis ant šakos.

Žmogus net išsižiojo, o kaip paukštis – jau kalvos viršūnėje.

Na, tu ir nevykėlis! – nusijuokė žvirblis. – Aš prarijau du didelius deimantus. Būtum nusukęs man galvą, kai laikei gyvybę savo rankoje, būtum tapęs pasakiškai turtingas…

Plaukus raukis iš nevilties! Be ką darysi? Žmogus puolė ant kelių:

– Pasakyk, meldžiu, trečiąjį patarimą, ką?

– Koks tu kvailas! – sušuko paukštelis. – Sakiau, kad nesigailėtum, ko praradęs, kad netikėtum kvailystėmis, o tu jau dukart pasielgei priešingai. Pagalvok, kaip manyje, mažame pilkame žvirblelyje, gali tilpti du dideli deimantai? Jei esi toks kvailas, kad negali peržengti savo ribų ir patikėti paukšteliu, tai ir trečias patarimas tau yra bergždžias.

Ar grįžtamojo ryšio metodai veikia?

Šią senovės islamo mistikų sufijų dvasia persunktą istoriją prisiminiau, kai baigiantis mokymams apie grįžtamąjį ryšį, sulaukiau vienos dalyvės klausimo: „Klausykit, dėstytojau, o ar visi tie metodai, kuriuos jūs išdėstėte iš tiesų veikia?“

Atsakymas paprastas: „Taip, metodai veikia. Tik dažniau nei briedis girioje, jie yra žvirblis rankoje“. Paprastai mokymų dalyviai trokšta vieno ir to paties: „duok man tris greitus ir pigius receptus, kaip išspręsti problemą“. Retas kuris pagalvoja apie tai, kad sėkmingas metodas, būdas ar priemonė tėra įrankis ją naudojančiojo rankose. Visa kita – įprotis ir įgudimas.

Čia kaip vaikui mokintis skusti bulves – iš pradžių skuta kvadratėliais, lupenos centimetro ar dviejų storumo, o akutės išpjaustytos iki gilių duobių („Paimkit peilį iš vaiko – gadina bulves!” – šaukia močiutė)… Kai tuo tarpu suagęs laisvai tai padarytum užmerktomis akimis.

Kol esi mokinys, visos vinys kreivos, visi plaktukai atrodo per sunkūs. Pameistrio judesiai vis labiau įgudę, kai tuo tarpu meistras gali įvertinti ir duotą užduotį, ir atliktus darbus, ir rezultatą.

Taigi mokinantis bet kokio naujo metodo, reikia suvokti, kad reikalingas ne tik teorinė žinios, bet ir praktinė patirtis, išmanymas silpnųjų ir stipriųjų pusių, gebėjimas laiku ir vietoje tą metodą pritaikyti. Štai kone visi pirmakursiai susipažįsta su SSGG (Stiprybės, Silpnybės, Galimybės, Grėsmės) matrica, kaip manote, kiek žmonių šį metodą sėkmingai naudoja savo darbe? Ir kokios naudos juo pasiekia?

Galų gale kaip išspausti tos naudos iš kiekvieno metodo ar modelio? Štai čia ir yra meistrystė.

Situacija + Veiksmas + Įtaka

Neurolingvistinio programavimo mokykla naudoja metodą, pavadintą laiko linija. Kuomet žmogus skatinamas įsivaizduoti praeities įvykius ir suprasti, kokią įtaką jie turėjo dabarčiai. Žinoma, vėliau lygiai taip pat reikia suprojektuoti, kokią įtaką šiandienos veiksmai turės mūsų ateičiai.

Patys paprasčiausi grįžtamojo ryšio metodai iš esmės irgi kalba apie tą patį – sudaryti galimybę asmeniui, kuriam teikiame grįžtamąjį ryšį nusikelti mintimis į praeitį ir išanalizuoti priežastis, kurios privedė iki turimo rezultato. Nesvarbu, teigiamas jis ar neigiamas.

Klasikinis šablonas: „Situacija+Veiksmas+Įtaka” yra itin paparastas ir itin lengvai adaptuojamas. Ir, jeigu neprikaišiosime į jį beprasmių emocijų, labai veiksmingas.

  1. Situacija

Kai teikiate grįžtamąjį ryšį, iš pradžių apibrėžkite situaciją, kurią norėtumėte aptarti. Tai padeda sukurti reikalingą kontekstą ir suteikia klausančiajam jausmą, kad jis gaus patarimą ar rekomendaciją:

  • „Kai šiandien rytinio susitikimo metu pristatei pardavimų strategiją, supratau, kad…
  • „Kai vakar rodei savo prezentaciją, pastebėjau, kad…
  • „Kai pirmadienį buvome susitikime su klientu, man pasirodė, kad…
  1. Veiksmas

Antras žingsnis teikiant grįžtamąjį ryšį yra apibrėžti veiksmų seką, kurie privedė prie turimo rezultato. Žinoma, tai yra labai subjektyvu, nes Jūs galite kalbėti tik apie tuos veiksmus, kuriuos pastebėjote.

Dėl šios priežasties neverta teisti ar teisinti, bet kuri prielaida gali būti klaidinga ir sumenkinti patį grįžtamąjį ryšį. Pavyzdžiui, jei prezentacijos metu kolega padarė kelias grubias klaidas, nėra priežasties nuteisti iš anksto, kad buvo patingėta ar pritrūko laiko repeticijoms. Užtenka pasakyti, kad klaidos buvo padarytos, ir užfiksuoti, kas pavyko.

  • „Kai šiandien rytinio susirinkimo metu pristatei pardavimų strategiją, supratau, kad man neaišku, koks yra mūsų susirinkimo tikslas, ir dėl to neaiški tapo pati strategija…“
  • „Kai vakar rodei savo prezentaciją, pastebėjau, kad joje yra faktinių klaidų…“
  • „Kai pirmadienį buvome susitikime su klientu, man pasirodė, kad susitikimas pavyko, klientas liko patenkintas ir gavo atsakymus į visus klausimus…“
  1. Įtaka

Trečiasis žingsnis – apibrėžti, kokią įtaką padaryti veiksmai turėjo rezultatui, ir kokia įtaką jį būtų pakeitusi.

  • „Kai šiandien rytinio susirinkimo metu pristatei pardavimų strategiją, supratau, kad man neaišku, koks yra mūsų susirinkimo tikslas, ir dėl to neaiški tapo pati strategija. Sunku buvo suprasti, ir man, ir visiems kitiems susirinkimo dalyviams. Kitą kartą verta pradėti nuo susirinkimo tikslo pristatymo“.
  • „Kai vakar rodei savo prezentaciją, pastebėjau, kad joje yra faktinių klaidų. Tos klaidos užkliuvo ne man vienam, mačiau, kaip partneriai parodė nepasitikėjimą. Kitą kartą verta patikslinti duomenis, jeigu nerandi, klausk, padėsiu kuo galėsiu“.
  • „Kai pirmadienį buvome susitikime su klientu, man pasirodė, kad susitikimas pavyko, klientas liko patenkintas ir gavo atsakymus į visus klausimus. Jeigu būtume turėję parengtą sutartį, galėjome iškart gavę parašą ir pradėję įgyvendinimo darbus. Kitą kartą mums reikia turėti sutartį jau parengtą…“

Žvirblis delne – briedis girioje

Toks tas grįžtamojo ryšio metodas – paprastas ir, atrodo, neišvaizdus tarsi žvirblis. Galima būtų juokauti apie briedį girioje, tačiau 2019 m. JAV paskelbtas „Dynamic Signal“ liudija, kad 63 proc. darbuotojų norėjo mesti savo darbą dėl to, kad neefektyvi komunikacija užkirto kelią jų gebėjimui atlikti savo užduotis.

7 iš 10 apklaustų darbuotojų teigė, kad dėl netinkamos komunikacijos ir fragmentuoto grįžtamojo ryšio jie jaučiasi prastai, o net 52 proc. pastebi, kad bloga komunikacija lėmė finansinį nuostolį – buvo prarasti pardavimai, ar bendrovės reputacija. Vienas naujas išmoktas grįžtamojo ryšio metodas dar nereiškia, kad situacija organizacijoje iš esmės pagerės, bet bent jau bus mažas žingsnis to link.

Dabar, jei pamenate istoriją apie du deimantus, galite imti kritikuoti tą grįžtamojo ryšio pokalbį, – kodėl žvirblis situaciją ir kontekstą apibrėžė tik pačioje pokalbio pabaigoje? Atsakymas paprastas: kitu atveju jam būtų nusukta galva.

O kodėl tada jis žmogų išvadino kvailiu? Argi taip galima? Ne, negalima. Mandagumas įpareigoja. Kita vertu, ši grįžtamojo ryšio istorija mus moko peržengti savo ribas ir nemeluoti sau. Tuomet nemeluosime ir žmonėms, kuriems teikiame grįžtamąjį ryšį.


Tomas Staniulis, „Person premier“ konsultantas, lektorius ir rašytojas, vedantis mokymus apie komunikaciją, organizacijų ugdymą ir tobulėjimą.


Norite išmokti teikti grįžtamąjį ryšį? Domina grįžtamojo ryšio mokymai vadovams? Skambinkite „Person Premier“. Tel. +370 5 264 7388, rašykite:




 

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Registracija
Prenumeruokite naujienas!

Norite pirmieji gauti:

Įveskite savo el. pašto adresą ir užsisakykite mūsų naujienlaiškį:

Naujienlaiškių užsakymas